Za smrť na cestách vďačíme často vlastnej hlúposti

Autor: Emília Lengyelová | 6.9.2016 o 22:35 | (upravené 6.9.2016 o 22:46) Karma článku: 4,56 | Prečítané:  733x

Príčinami dopravných nehôd je nepozornosť, alkohol, návykové látky, nešťastné náhody a naša hlúposť. Čo bolo príčinou tejto nehody zatiaľ nevedno, každopádne názory ľudí ma do istej miery šokovali a boli impulzom na zamyslenie sa.

Stará mama viezla svoje vnúčatá do školy v starej Felícii, keď jej do proti smeru  vošiel mladý chlapec v staršej Audine. Výsledkom ich stretu bola nehoda, pri ktorej babička utrpela poranenie pľúc, jej osemročná vnučka narazené rameno a deväťročný vnuk, bohužiaľ utrpel zranenia nezlučiteľné so životom.  Vodič Audiny (19 rokov) utrpel náraz hlavy a alkohol uňho zistený nebol. Podobné nehody sa dejú neustále a je mi úprimne ľúto i tejto. Ale mnohí si neuvedomili, že až vyšetrovanie ukáže skutočnú príčinu nehody.

Keď som si prečítala názory ľudí pod článkom, miestami ma až zamrazilo z toho, ako rýchlo dokážeme odsúdiť, nenávidieť a priať cudziemu smrť. O vulgarizmoch nehovoriac. Všetci sa razom obrátili proti chlapcovi: „Ja som za to, že zasranom nedávať vodičák a vôbec nie auto“, alebo „40.ročný má väčšie skúsenosti...nie? Zasrani len machrujú“ , či „stále častejšie sa to stáva mladým, ktorí nevedia čo od dobroty“  a tiež „neviem ako otec chlapčeka, ale ja by som do týždňa sedel na doživotie za zabitie toho zmrda...“. Tieto reakcie boli vyslovené bez toho, aby sa dotyční  utvrdili v tom, či je skutočným vinníkom, prečo v skutočnosti prešiel do protismeru, vyslovia súd bez toho, aby si boli istí, že šiel neprimeranou rýchlosťou tak ako uvádza bulvárny článok, bez toho, aby bolo isté, že nebola istým spôsobom na chybe náhodou stará mama. Vina môže byť na oboch stranách, ale ľudia jednoznačne odsúdili len jednu.

Z fotografií v článku vidno rozbitý predok Felície. Zrejme šlo o čelný náraz, ale kabína nevyzerala byť zdevastovaná. Jej stav napovedá, že  náraz  mohol spôsobiť úraz a problémy s dýchaním starej mame, taktiež aj poranené rameno vnučky. Ale smrť vnuka si veľmi neviem vysvetliť. Možno sa mýlim, ale aj napriek staršiemu modelu auta je možné, že  by nehodu prežil ak by bol pripútaný. Tak by pri náraze v kabíne nelietal a neboli by mu spôsobené smrteľné zranenia.V spoločnosti ale stále pretrváva pocit, že sú bezpečnostné pásy len na okrasu.

Dnes je totiž  jazda bez neho trendom. V starších autách „nepípa“ kontrolka, upozorňujúca na zapnutie sa a tí, ktorí ju majú, ju šikovne umlčia opásaním pása poza svoj chrbát!!! Argumenty sú rôzne, výhovorky tiež.: „Nepripútavame sa preto, lebo však ideme len do obchodu, alebo len tuto do vedľajšej dediny, za tú chvíľu sa nič nemôže stať. A pri 50 kilometrovej rýchlosti už vôbec nie. Však keď uvidím policajtov, rýchlo sa zapnem“...  A ako je to zvykom, ak sa niečo stane, na vine je vždy niekto iný.

S názormi o tom, ako nebezpečne jazdia iba mladí, a že to práve oni spôsobujú najviac nehôd, nesúhlasím. Nezodpovedný môže byť rovnako 40 ročný človek ako 18 ročný. Za minulý rok  bolo zistených 1659 dopravných nehôd. Z toho pod vplyvom alkoholu bolo 122  vodičov. Čo sa mladistvých páchateľov  týka, tých bolo 11, pod vplyvom alkoholu 1. Aj na základe týchto štatistických údajov stále platí vyšší vek, viac rozumu?

Nedávno som si prečítala zaujímavý názor v diskusii k článku o policajných dopravných akciách.: „Je to v... s tým meraním rýchlosti. Keď viac sleduješ tachometer ako situáciu na ceste. Namiesto cesty aby človek sledoval kríčky a iné zašívačské spoty a k tomu nonstop kontroloval svoju rýchlosť je naozaj prispievanie k bezpečnosti“. Príspevok si vyslúžil niekoľko súhlasných hlasov. Z toho vyplýva, že ide o príklady ľudí, ktorí nerešpektujú dopravné predpisy a nezaujíma ich vlastná bezpečnosť a už vôbec nie iných účastníkov cestnej premávky. Navyše sa tým  možno nevedome aj pochvália. Motívom dodržiavania pravidiel z ich strany je strach pred pokutou  a nie pre ich skutočný význam a bezpečnosť. Tak sa pýtam, má život menšiu hodnotu ako pokuta?

Vodič, či už 18 ročný alebo 40 ročný získava skúsenosti každou jazdou. Je preto nefér odsúdiť čerstvého šoféra len preto, že má vodičský preukaz týždeň. Skôr by sme sa mali obrniť trpezlivosťou a pochopením, pretože rovnako začínali všetci. Nie vek, ale charakter človeka určuje situáciu na cestách. Často bývajú vytláčaní, vytrúbení a označovaní za sebeckých práve opatrní šoféri. Sebeckosť je však to, čo charakterizuje vodičov jazdiacich neprimeranou rýchlosťou, alebo tých s alkoholom v krvi. Nemyslia na rodiny, ktoré ich doma čakajú. A zrejme im ten pohárik či rýchla jazda vďaka ktorej budú doma o minútu skôr za to stoja.

Ak by sa zmenila kultúra za volantom, dodržiavali by sa predpisy a nadradenosť vodiča by sa vymenila za rešpekt k spoluúčastníkom cestnej premávky ako sú napríklad aj cyklisti, vyhli by sme sa nehodám a výčitkám na celý život. Riešením by možno bolo nahradiť arogantnosť za čistú myseľ a ohľaduplnosť. No to by sme si museli želať a dodržiavať všetci.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci majú stále móresy sedliakov. Chcú bývať vo vlastnom

Vlastniť dom nie je pre Nemca status bohatstva. Skôr sa pozerá na to, či mu vlastné bývanie nebude na príťaž.

KULTÚRA

Ako súdili najväčších nacistických vrahov

Pred 70 rokmi si vypočili nacistický lídri rozsudok v najsledovanejšom procese v dejinách.

PLUS

Hviezdoslavov Kubín bol hrôza, ale pekne zarecitovaná

Zaujíma to po šesťdesiatich rokoch ešte niekoho?


Už ste čítali?